Josip Ergović “Fiordispina” – izbor iz Diskursa

Ankona; A. D. 1563.

„Dundo Marin!“ kriknula je trinaestogodišnja mršavica, da bi u žustrom naletu uzjahala pridošlog gosta, postarijeg duhovnika koji je,
leđima okrenut i pognut, naređivao sluzi kamo da odloži svu silu poklona što su ih zajedno unosili u predvorje.
„Nȋke, dijete! Kako si uzrasna!? Evo sam ti donio nješto prateži.“ Dum Marin joj pruži divovski paket, bogato urešen zlatnim viticama. Viseći mu o boku – čvrsto ga obgrlivši dugačkim nogama – djevojčica je čupkala neukrotivu draču njegove prosijede kose i povlačila ga za krupan, istaknut nos, ne hajući za poklone.
„Nijesam već dijete! Kako mi možeš tako nešto rijet!?“
„Oto se si promijenila“, zausti starac, odmičući glavu da je bolje pogleda, a onda teatralno zacvili: „Prōstite, moja gospoja, truđahan sam starac, nevrijedan vašega pogleda …“ Nika cikne u smijeh. „A ostali!?“ upita je on svojim nepromijenjenim gromkim glasom. Istodobno su se vrata primaće sobe bučno otvorila. Iz njih se izlila vriska buljuka sitne dječice. U naletu su prevrnuli na pod dragog gosta koji je bio kleknuo da ih dočeka. Iz sveopće graje, majčinih upozorenja i radosnih uzvika izdvojio se glas kućedomaćina Franje: „Dobro nam došao, dum Marine, rođače mili!“
„Fjora… đe je Fjora!?“ zabezeknuto je upitao gost, s trudom se osovljujući na bolna koljena.
„U svojoj je kamari. Ma, znaš ju… opet se nešto duri“, uz zaljubljen osmijeh pokudi majka Marija svoju ljubimicu.„Fjora… Fjora… samo za Fjoru pitaš“, ljubomorno se obrecne Nika, skidajući ukrasni papir s poklona. Sad su i ostala djeca navalila otvarati svoje kutije. Nastade sveopća radosna graja, uz poneku suzicu, pa i pokoji blagi prijekor strpljive njegovateljice. Odrasli su se, za to vrijeme, uputili prema salonu, razdragano čavrljajući u opuštenom, vedrom raspoloženju.
.
U blago predvečerje dum Marin je odlučno pokucao na vrata Cvijetine sobe. Začula se prigušena škripa drvenog poda prije no što su se vrata širom otvorila.
„Fjora!“ kliknuo je starac.

 

 II.
Firenca; A. D. 1567.
“Brušeni dragulj“, mrmljao je Francesco de`Medici stojeći pokraj prozora, zureći desnim okom na dvorište kroz kazališni dalekozor.
„Odlično … Darsa“, obrati se zatim postarijem duhovniku koji je zamišljen stajao pred izlaznim vratima. „Morat ćemo dodati još nekoliko faceta, ali … to je to! Uostalom … Pescioni, priđite!“ Sredovječan otmjen trgovac i diplomat blago se naklonio pa prišao prozoru. „Ova djevojka, dolje pokraj kočije, Bartolomeo, to je Floria Zuzzeri … vaša buduća supruga i konzulica u Dubrovačkoj Republici. Jeste li suglasni?“ „D`accordo“, suho odvrati diplomat, ponovno se blago nakloni pa izusti: „Vaša Milosti … ?“
Nadvojvoda pridigne desnicu do visine pȃsa pa nehajno zatitra mlitavo ovješenim prstima, otpuštajući ga. Pescioni izađe. Istodobno u prostoriju nervozno virne dvorski komornik. „Da, da … znam“, otpravi i njega Medici.
„Glede mojih pisama upućenih Njegovom Veličanstvu i Vašoj Milosti …“ zausti duhovnik, „grof Rogendorf je spreman financirati veći dio našeg poduhvata „Venti pazzi e bruti mostri, ridicoli negli occhi del mondo.“ Bilo bi dovoljno da vi samo …“
„Razuman ste čovjek, Marino, vi znate da to tako ne funkcionira“, prekine ga Granduca di Toscana. „Ali … ako bi buknulo iznutra … ako bi Ragusa di Dalmazia Dvoru poslala službeni međudržavni zahtjev za posredovanjem …“
Medici na tren značajno zašuti, zatim podigne svoju prstenjem optočenu desnicu pa, uz riječi: „Prenesite nadbiskupu izraze mog dubokog poštovanja“, nehajno zatitra opuštenim prstima. Dok je raskošna kočija napuštala dvorski okoliš, razočarani dum Marin je znao da
ih promatra velik broj zainteresiranih očiju.
„Put Jakina“, naredio je kočijašu.

III.
Firenca; A. D. 1570.
U erosom nabijenom ozračju salonskog okupljanja birano je društvo skandiralo, zapaljeno strastvenim plesom i pjevanjem Laure Peverara. Između zida i kreveta spavaće sobe gospođe salonnière ugnijezdila se, između ostalih, i grupica osoba okupljena oko Torquata Tassa. Čitava „stijena kabineta“ otvarala se prema salonu – ili se zatvarala – već prema potrebi povlaštenih korisnika.

„Pripovijedajte nam o Ferrari, Tasso… što ima nova na Dvoru?“ zaustila je s kreveta madame. I dok su se vrata polako zatvarala, u prostoriju je, propisno najavljen, ušao novopečeni konzul nella Repubblica di Ragusa di Dalmazia – Bartolomeo Pescioni. Pozdravio je voditeljicu salona pa razmijenio nekoliko neusiljenih rečenica s nazočnom gospodom. Nakon toga se pokušao diskretno povući, ali ga je madame zaustavila pitanjem: „Pescioni… niste li se vi ovih dana oženili!? Red je da vam čestitam te da vam – kao starom znancu – od srca poželim sreću i … zadovoljstvo. Čujem da je vaša supruga, unatoč mladosti, obdarena krepošću,
znanjem i umjetničkim talentima.“
„I više od toga, madame … Ako pogledate prema izlazu, vidjet ćete je gdje razgovara s gospođom Biancom Capello. Sad vas, nažalost, uistinu moram napustiti, dužnost zove.“ Pescioni se elegantno naklonio, a onda se uljudno oprostio od sviju. Dok je izlazio iz „kabineta“ pratile su ga iskrene i manje iskrene želje za uspješnim snalaženjem u „onim divljim krajevima Ilirika“. Politika je bila salonskim pravilnikom strogo zabranjena tema, ali o maločemu drugome se, uopće, i razgovaralo. Tasso je za čitavo to vrijeme kao omađijan zurio u mladu ženu koja je – spremna za izlazak – čekala svog supruga pred vratima salona.
„Mio Dio … Fiordispina“, mrmljao si je u bradu.
.
IV.
Dubrovnik; A.D. 2018.
Reci mi, Cvijeto… iz kojeg si svemira prispjela u ove naše napaćene hrvatske strane?
„Es-tu diabolique ou divin?“ Je li te sam Mihael pripremao da budeš tako beskompromisna i borbena, a Rafael okitio svim vrlinama nebeskim? U tvojem stavu vidim ravnovjesje zatajnosti i nerazmetne samosvijesti kojoj je gizda suvišna. Vidim zanosnu mladu ženu, koketnu u svojoj putenosti i natečenu od životnih sokova. A opet … u ruci držiš knjigu, a ne lepezu!?
Jesi li to ti … Cvijeto!? Kako ti se svidjela moja malena izmaštana konstrukcija? Jesam li, barem, na pola puta do istine? Samo se smiješiš tim svojim dvoznačnim poluosmijehom. Tajna si ti, Cvijeto … duboka i mistična kao žena, kao život sam. Nemoj mi reći da si, još osamnaestogodišnjakinja samo tako, hop-cup, postala medičejskom konzulicom u Dubrovniku! Sa svoje vrhunaravne ljepote! Ma, daj! Ili je to bilo zato što si rođena Dubrovkinja!? Nee! Ima tu još nešto. Ali što?
Ali … što!?

           .
U tekstu su korišteni navodi iz: T. Tassa, „Enigme“i M. Držića. Ova minijaturica je plod
autorove imaginacije. Svaka sličnost sa stvarnim događajima je slučajna.

14 komentara za "Josip Ergović “Fiordispina” – izbor iz Diskursa"

  1. Mihaela
    06/05/2022 at 7:46 am Permalink

    Slika zaustavljena u vremenu. 🙂

  2. Avatar photo
    Tonka
    06/05/2022 at 7:47 am Permalink

    Slučajna sličnost ili ne dala je zanimljiv i intrigantan život koji se i danas dešava možda iz nekih novih razloga, a opet; …ima tu nešto.
    Bravo Josipe! Čisto su zadovoljstvo tvoje, kako kažeš, minijaturice. Pozdrav!

  3. Avatar photo
    AnjaL
    06/05/2022 at 10:34 am Permalink

    I ja sam sa zanimanjem i užitkom iščitala ovu imaginaciju… djeluje vrlo moguće… pa ipak, Fiordispina ostaje slatka zagonetka svima… 🙂

  4. Spome
    06/05/2022 at 10:40 am Permalink

    Da , i ja procitah u dahu , jer su to imena o kojim se bavim…etc ! Josipe , malo je reci – bravo …

  5. Josip Ergovic
    06/05/2022 at 11:11 am Permalink

    Hvala Mihaela. Hvala Tonka. Hvala Marija, za postavljanje teksta na Portal.
    Svoju malenu teoriju zvjere zasnovao sam na nekoliko neospornih povijesnih cinjenica, da bih, zatim, sve posolio s malo zdravog razuma:
    1. M. Drzic i C. Zuzoric bili su dva brata Kotrulja unuci/praunuci, dakle bliska rodbina. Za pretpostaviti je da ih je Drzic posjecivao u Ankoni. Mogao je, dakle – a mozda je imao i zadatak – svojim prevratnickim idejama utjecati na Cvijetu.
    2. “Vazalni” odnos Dubrovacke Republike, koja je “Libertas” sa svojeg stijega Osmanskom Carstvu skupo placala u zlatnim dukatima, i tko zna u cemu jos sve ne, Medicijima nije omogucivao izravno uplitanje. Ne sumnjam, ipak, da bi im diskretno dovodjenje na vlast osoba od povjerenja i te kako odgovaralo.
    3. Cvijeta je u Dubrovniku bila medicejska “konzulica”, s jasno zacrtanim zadacima… a ne “Dubrovkinja”. Po svojim zabiljezenim aktivnostima za trajanja mandata bila je puno vise od konzulove zene ili puke salonnière. Razlozi izgona visokih diplomatskih predstavnika iz “Republike” morali su biti veci od njenih smjelih dekoltea i Pescionijevih traljavih trgovina. Cvijeta je ostvarila sveobuhvatan i nezanemariv utjecaj na dubrovacku kulturnu i znanstvenu elitu. “A dalje se… fucka”, rekli bi zg-purgeri. 😉

  6. Josip Ergovic
    06/05/2022 at 11:27 am Permalink

    Hvala, Anja! Hvala i Spomenka 2, naime… “too”! 🙂

  7. Avatar photo
    Suzana Marić
    06/05/2022 at 2:43 pm Permalink

    Nisam bila upoznata sa biografijom Cvijete Zuzorić, ali nakon ovog Diskursa i svih članaka, objava, pa tako i ovog Vašeg, zanimljivost i enigma me sve više privlače. Odličan tekst!

  8. Lav
    06/05/2022 at 4:10 pm Permalink

    Tekst je živ, čemu jako doprinosi dubrovački govor likova. Ma tko bila, meni se Cvijeta sviđa.

  9. Avatar photo
    Marija
    06/05/2022 at 4:27 pm Permalink

    Cvijetin je muž bio konzul pa joj titula konzulice ide preko njega, a ipak se okružila prvenstveno umjetnicima.
    Sviđa mi se razmišljanje: ” Vidim zanosnu mladu ženu, koketnu u svojoj putenosti i natečenu od životnih sokova. A opet … u ruci držiš knjigu, a ne lepezu!?
    Jesi li to ti … Cvijeto!?

  10. Avatar photo
    katarinab
    06/05/2022 at 7:26 pm Permalink

    Vrlo zanimljiva priča koja vrlo maštovito i rekla bih vijerno predočava zbivanja i žive dijaloge svih aktera priče, pa mi se pričinilo kao da sam i sama prisutna negdje u kantunu. Super, Josipe!
    Lijep pozdrav, 🙂

  11. Josip Ergovic
    06/05/2022 at 10:19 pm Permalink

    Moj “Koncept za Cvijetu” nastao je prije godinu dana kad me Marija na Cvijetu upozorila. Odlucio sam se za nov, originalan pristup. Za razliku od Srsenove infernalne vizije ili Paljetkove lirizacije, namjerio sam odbaciti sve velove mitologizacije i idealizacije te ogoliti zbivanja do razine hiperrealisticnog krimica. Ovdje objavljena prica slijedi taj koncept. Jedino Cvijetu sam zasad ostavio kao enigmu, u sjeni. Stalno je tu; pojedini likovi je uvijek vide, ali citatelj je ne vidi izravno ni na tren. U drami ili romanu, razumije se, to tako nece funkcionirati.
    Sasvim iskreno, dubrovstinu i talijanstinu sam ubacio u tekst vise radi toga da ga “uresim”, nego da ga govorno “aktualiziram”. Ostavio sam i francuski navod, kako stoji u originalu “Enigmine” pjesme “Sadeness”, da ga ne prevodim s: “Ej, djavolice!” Toliko smo svi poligloti, zar ne!? 😉
    Hvala svima na podrsci. Nema bolje motivacije za pisca (u pokusaju)!

  12. Avatar photo
    Marija
    07/05/2022 at 5:44 am Permalink

    Bilo bi zanimljivo dobiti dramski tekst o Cvijeti i bilo bi vrlo originalno da o njoj pričaju drugi likovi. Dakle, zadržati Cvijetu živu među njima, ali prikazati je samo kao odsutan lik, o kojem stižu vijesti, njena pisma, ćakule… Bio bi to krupan zalogaj, ali ako bi ga itko mogao ostvariti,, onda je to Josip Ergović.

  13. Josip Ergovic
    07/05/2022 at 9:21 am Permalink

    Pasko Patak dobio zadatak da poljubi patku… Heeehh… khe, khe!
    “Vidjet cemo”, rekli su slijepci. Javim se nagodinu… s novitadama. 😉

  14. Avatar photo
    Moon47
    10/05/2022 at 12:00 am Permalink

    Lijepo, pozdrav!

Moraš biti prijavljen da bi komentirao.